maandag 18 februari 2013

Papieren kaartje vs OV chipkaart: is afschaffing van dubbel opstaptarief een argument tegen een papieren kaartje?

Recente experimentjes met verschillende kaartjes voor dezelfde treinreis, leverden nogal uiteenlopende prijzen op. Het aanschaffen van een kortingskaart leek me vrij snel uit te kunnen. Een enkele reis of 6 van een uur of 2 per jaar is voldoende om de kortingskaart in de zwarte cijfers te laten belanden, zo dacht ik. Maar tot mijn verrassing was een reis waarbij ik 2 vervoerders gebruikte (NS, Arriva) waarbij ik een OV chipkaart als vervoersbewijs gebruikte een stuk minder goedkoop dan ik had verwacht. Zonder korting betaal ik op het traject EUR 22, voor een papieren kaartje met 40% korting EUR 13.20 en met de OV chipkaart geladen met voordeelurenabonnement EUR 17.10.  

Een paar dagen later las ik in de NRC over een zogenaamde "dubbel opstaptarief" van 86 eurocent bij het gebruiken van 2 verschillende vervoerders. Dit verklaart natuurlijk niet het verschil tussen 13.20 en 17.10. 

Wat dan wel? Het antwoord is dat niet elke kilometer/reisminuut evenveel kost. Op het traject Den Haag - Emmen zijn de kosten als functie van de reistijd (ofwel uitstaphalte als volgt):



De eerste minuten zijn erg duur in de trein. Minuten boven de twee uur reistijd zijn bijna gratis. De grafiek hieronder laat de uurprijs zien afhankelijk van de totale reistijd. 


Wat betekent dit nu voor de keuze van je kaartje nadat in maart het dubbel opstaptarief wordt afgeschaft? Kunnen we dan massaal het papieren kaartje achter ons laten? Het antwoord is dus nee.

Bij een papieren kaartje maak je namelijk 1 lange reis. Bij de OV chipkaart maak je, ook na afschaffing van het dubbel opstaptarief, 2 middellange reizen. Bij 2 middellange reizen die half zo lang zijn kom je nooit aan de goedkope reisuren na anderhalf uur reistijd toe. Bij het papieren kaartje kom je er wel aan toe. Dus ook vanaf maart loont het dus nog papieren kaartjes te kopen. 

De reis van Den Haag naar Emmen hierboven kunnen we opdelen in 12 etappes, verdeeld over NS en Arriva: Den Haag - Leiden -Schiphol -A'dam Zuid - Duivendrecht - Almere - Lelystad - Zwolle - Ommen - Hardenberg - Coevorden - Nieuw-Amsterdam - Emmen. Twaalf enkeltjes voor elk van de stukje kosten tezamen EUR 39.7. Als het enige verschil was dat we in het geval van de twaalf enkeltjes, 11x teveel 86 cent  zouden betalen, dan zou een ticket voor de hele reis 39.7-11*0.86= EUR 30.24 kosten. De enkele reis als papieren kaartje kost echter EUR 23.9. Er is dus een additionele korting bovenop het opstaptarief.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten